http://www.revue-texto.net Description de votre site fr La déchosification du monde chez Claude Simon : Holisme scriptural et ontologique dans "Leçon de choses" http://www.revue-texto.net/index.php?id=4001 Leçon de choses (1975) est à coup sûr le roman le plus novateur de Claude Simon : en effet, l’ouvrage esquisse un monde possible quasi-intégralement holistique, qui échappe aux catégorisations (onto)logiques habituelles. Ainsi, ses pages sont peuplées de formes verbales et d’objets fictifs irréductibles à un grand nombre de couples oppositionnels structurant notre vision du monde ordinaire : unité/pluralité, réalité/représentation, antériorité/postériorité, identité/différence etc. Cet article examine dans le détail les implications stylistiques et épistémologiques d’un telle stratégie discursive.The World About Us (1975) is certainly Claude Simon’s most innovative novel : as a matter of fact, the book sketches a possible world that escapes the usual (onto)logical categorizations because it is almost entirely holistic. Thus, its pages contain verbal forms and fictitious objects which cannot be reduced to a broad number of oppositions structuring our ordinary worldview : unity vs plurality, reality vs representation, anteriority vs posteriority, identity vs difference etc. This paper examines in depth the stylistic and epistemological implications of such a discursive strategy. Tue, 20 Nov 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4001 « Pyramide du temple, voûte du sépulcre » : le fonctionnement holistique de l’écriture dans Les Contemplations http://www.revue-texto.net/index.php?id=4131 Conformément aux remarques de Victor Hugo sur sa propre technique scripturale, on peut relever dans Les Contemplations un grand nombre d’interactions sémantiques qui confèrent au texte une dimension holistique. Cette dimension se manifeste essentiellement à travers deux procédés discursifs : des projections sémantiques multidirectionnelles et des effets de solidarité d’échelle très variés. Un tel modus operandi est le fruit d’une stratégie auctoriale mûrement réfléchie, visant à accroître le potentiel investigateur de la langue littéraire pour la rendre apte à inscrire l’infini (objet de la contemplation du poète) dans un espace fictif et textuel fini« "Pyramide du Temple, Voûte du Sépulcre" : a Holistic Approach of Victor Hugo’s The Contemplations ». In accordance with Victor Hugo’s remarks on his own writing technique, one can observe when reading The Contemplations a large number of semantic interactions that give to the text a holistic dimension. This dimension manifests itself mainly through two discursive processes : multidirectional semantic projections and scale analogies of all kinds. Such a modus operandi is the fruit of a well-considered authorial strategy which is aimed to increase the cognitive potential of literary language, thus making it capable of inscribing infinity (an object of contemplation for the poet) in a fictitious and verbal space that is finite. Tue, 20 Nov 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4131 El redescubrimiento del Otro en tiempos antisemitas (1): Hermann Cohen toma la palabra http://www.revue-texto.net/index.php?id=4144 Cohen critica el nacionalismo alemán y la xenofobia antisemita demostrando que el prójimo no es el compatriota; sino el extranjero. ¿Cómo poder ser ciudadano sin necesidad de ser creyente? Encontrando en el concepto talmúdico de noájida (hijos de Noé) la clave para que el Estado no sea engullido por el nacionalismo. Ante la particularidad nacional y las diferencias, propone el neokantiano, basándose en fuentes judaicas, la igualdad de todos los seres humanos y de todos los pueblos.Cohen criticism of German nationalism and anti-Semitic xenofobia, proves that our true neighbor is not the compatriot but the foreigner. How can one be a citizen without being a believer? For Cohen, the answer to that question rests on the talmudic concept of “noahites” (sons of Noah) that prevents the State of being devoured by nationalism. Based in that concept, some Jewish sources and in front of the particularities of the nation and the differences, the neo-Kantian propouses the equality of all humans and all peoples. Tue, 20 Nov 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4144 Étude structurale du folklore http://www.revue-texto.net/index.php?id=4161 Folkloristics is the study of verbal art formations that are used in particular moments of the folk life, and subject to specific social norms. Unlike pieces of the »artistic« verbal art, which pre-exist their perfor- mance while being the reason of the performance itself (a public declamation is organized because of a pre-existent poem, so that it serves the poem; a stage is produced because of a pre-existent drama, so that it serves the drama), authentic pieces of folklore serve the very moment of their performance, which is a reason pro se: a strictly normed event of the folk life exacts from someone to say (or to sing) something and from someone else to react by saying (or singing) something else, and what is said (or sung) in that moment is said (or sung) because of the moment. What is traditionally understood and studied as folklore in western as well as in central Europe, are historical records made long time, even centuries ago — under circumstances we do not know, and having subsequently experienced modifications we do not even suspect. On the other hand, under contemporary Baltic and eastern-Slavic populations, we can still ex- perience the traditional forms of folklore as living performances, almost directly accessible to modern research. Folklore should be approached in a structuralist-functionalist way, so that the socially normed, cultural-historical event of a folklore performance is grasped and understood as a whole, and so that all parts and all relations delimited within the performance are constantly evaluated with respect to the global sense of the whole. Such an approach is quite different from searching for »deep structures« that merely manifest themselves in »surface phenomena«, what, unfortunately enough, is still believed, in some spheres, to be the essence of structuralism. Another regrettable error, widely spread, is to believe that structural folkloristics is embodied in Vladimir Jakovleviè Propp's Morphology of the folk-tale (1928), an a priori work that does not match the philological reality even of the classical collections of Russian folk-tales. A much more satisfactory approach is presented here, that has been developed in some schools of folkloristics in Vilnius and in Sankt-Peterburg, and that, for historical reasons, has been called »structural-semantic«. Actually, the Vilnius and Sankt-Peterburg structural-semantic approach is highly compatible with the functional-structural approach of the Prague tradition. Tue, 20 Nov 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4161 « Hegel » dans la philosophie politique de Cassirer http://www.revue-texto.net/index.php?id=4117 Ernst Cassirer begann die Erarbeitung seines philosophischen Ansatzes durch ein sorgfältiges Studium einiger großer Figuren der europäischen Kultur. Er bereicherte diesen Ansatz sukzessive durch die Beiträge der Anthropologie und der Ethnologie. Diese umfassende Kenntnis ermöglichte es ihm, seine Maßstäbe nicht aus dem menschlichen Kulturschaffen, sondern aus einer klaren Sicht des Menschen selbst zu gewinnen. Seine Texte von starker analytischer Kraft disqualifizieren, bei aller Kritik, niemals seine ideellen Gegner. Die vorliegende Reflexion zeigt dies am Beispiel seiner Auseinandersetzung mit Hegels politischem Denken auf.Ernst Cassirer began developing his philosophical approach by carefully studying some of the most significant personalities in European culture. He successively enriched this approach through studies in anthropology and ethnology. This extensive knowledge enabled him to reach his standards not from the products of human cultural creativity, but from a clear view of man himself. His texts of strong analytical force never disqualify his opponents, despite his criticism. The present reflection demonstrates this proceeding on his examination of Hegel's politicalthinking. Mon, 19 Nov 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4117 Pour une sémantique interprétative de l’archive celtique. Thèse de doctorat de l’université Bourgogne Franche-Comté http://www.revue-texto.net/index.php?id=4112 Dans le cadre d’une sémiotique des cultures, cette recherche a utilisé les propositions épistémologiques et méthodologiques de la sémantique interprétative pour renouveler l’analyse de textes irlandais médiévaux. Le but était d’apporter une contribution à une problématique linguistique et historique : comment fonder la pertinence scientifique d’une interprétation de textes anciens appartenant à une culture différente ? Pour cela ont été visés les faits de poly-isotopie que la tradition rhétorique nomme comparaison, métaphore ou symbole. L’analyse des processus différentiels qui structurent les molécules sémiques a permis d’observer la circulation des sèmes marquant les analogies intentionnelles. En diachronie, la description du système de valeur, pris dans sa globalité, fonde la pertinence de l’interprétation en ce qu’il intègre les normes sociales du contexte historique du signe. Pour les études celtiques, l’analyse des correspondances entre les domaines de l’orientation spatiale, des cycles temporels et des fonctions sociales donne un nouvel accès à la complexité du système de pensée de cette culture, et fournit de nouveaux modèles de comparaisons. Thu, 13 Sep 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4112 Witnessing and Translating: Ulysses at Auschwitz. Gaëtan Pégny interviews François Rastier http://www.revue-texto.net/index.php?id=4114 In Ulysses at Auschwitz (2005 Auschwitz Foundation award), François Rastier reinterprets Primo Levi’s entire corpus in light of the latter’s work as a translator and a poet, an aspect of Levi’s work that is too often neglected. Critics have taken all too seriously Levi’s assertion that his poetry was the irrational part of his work. François Rastier counters that critical omission by showing just how important poetry was for Levi, who produced the most poetry when he was laying the foundations for If This Is a Man (published in 1947) and as well immediately prior to his last work, The Drowned and the Saved (1986). By reminding us of the poetic tradition they grew out of as well as opposed, Levi’s poems offer a poetics that can capture the experience of survivors and their crisis, and testify for the witnesses, whose voices are echoed by those voices that poetry makes audible. This interview arose out of the desire to pursue the avenues opened by François Rastier’s double reflection on Primo Levi’s poetry and translation. Thu, 13 Sep 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4114 Dialogue avec François Rastier http://www.revue-texto.net/index.php?id=4115 François Rastier, linguiste, sémanticien et directeur de recherche au CNRS, est l’auteur, en 2015, de Naufrage d’un prophète. Heidegger aujourd’hui, aux Presses Universitaires de France et publie en septembre 2018 Heidegger, Messie antisémite. Ce que révèlent les Cahiers noirs (Le Bord de L’eau, collection Clair et net). Thu, 13 Sep 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4115 Manuscritos Poéticos de César Vallejo http://www.revue-texto.net/index.php?id=4110 El preámbulo a la edición diplomática de los manuscritos poéticos inéditos del escritor peruano César Vallejo, da cuenta de la conservación de los documentos originales por la Sra. Georgette de Vallejo y su legado que ha permitido elaborar esta publicación electrónica. Los corpus del archivo son dispuestos en doble vía, genética y nonática (sin tradición genética); ambas comprenden la reproducción facsimilar y la transposición digital de los manuscritos y tiposcritos que les corresponde. El anexo y la adenda contienen la relación de documentos que acompañan la difusión de los manuscritos.Le préambule à l’édition diplomatique des manuscrits poétiques inédits de l’écrivain péruvien César Vallejo, rend compte de la préservation des documents originaux par Mme Georgette de Vallejo et son légataire, qui a permis d’élaborer cette publication électronique. Les corpus de l’archive sont ordonnés selon un double critère, génétique et « nonatique » (sans tradition génétique) ; ils comprennent la reproduction facsimilaire et la transposition digitale des manuscrits et tapuscrits correspondants. L’annexe et l’addenda contiennent la liste des documents qui accompagnent la diffusion des manuscrits. Fri, 03 Aug 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4110 … und wenn die Sprache einmal gebührend abgegrenzt wird? http://www.revue-texto.net/index.php?id=4047 Et si la linguistique finissait par reconnaître que son objet est dûment circonscrit ? — Mue le plus souvent des cas par un vain désir de se voir installer dans une niche universitaire neuve, la manie actuelle d'inventer des branches toujours neuves de recherche linguistique, empêche de voir que la linguistique est une et indivisible par sa tâche et ses procédés, et que toute spécialisation, exigence naturelle de la science contemporaine, exige en contrepartie la connaissance et la reconnaissance de l'ensemble. La langue, objet de la linguistique, est bel et bien la potentialité de la communication langagière, c'est-à-dire la capacité de produire et d'interpréter les textes, tant oraux qu'écrits, qui à leur tour sont des événements historiques et culturels socialement normés. Cette délimitation existe depuis Wilhelm von Humboldt ; c'est également depuis Humboldt qu'existe la notion du signe linguistique bifacial (ou bilatéral), rendue célèbre par Ferdinand de Saussure. Ce que la linguistique doit à Saussure, c'est son programme sémiologique, où le signe linguistique vaut quelque chose et où la valeur résulte toujours des rapports systémiques. L'auteur rappelle les nouvelles thèses, formulées par le Cercle linguistique de Prague en 2016, comme un programme contemporain pour discuter de la recherche linguistique future.Suppose the language were already well delimited… The nowadays trendy hunt for increasingly new, more and more unexpected domains of linguistic research is a run from acknowledging that linguistics has one unique object: language communication, conceived of as a particular cultural-historical event that is subject to social norms; and one fascinating goal: to explain how language communication works in an impersonal way, so that members of a given cultural-historical community are able to understand one another. Linguistics is surprisingly young a science, and, still more surprisingly, it can disappear as science from one day to the next, so that academic life will not even notice: there will be departments of linguistics, but no linguistics any more. Linguistics was inconceivable until, two hundred years ago, Wilhelm von Humboldt consummated the Kantian philosophical revolution by stating that thought does not exist except within a language, and through language communication; linguistics is highly endangered now by a kind of non-reflected Aristotelianism that is, ingenuously enough, still accepted in sciences as common sense and theory-free thinking. Since Humboldt, linguistics has been endowed with a tool appropriate to its tasks: with the bifacial language sign, which is usually ascribed to Ferdinand de Saussure; since Saussure, linguistics has been set to proceed in a consciously semiological way. The Prague Linguistic Circle, which has been working on those issues for more than ninety years, proposes itself as a platform for discussing the current subjects and procedures of contemporary linguistic research aiming at the future. Mon, 14 May 2018 00:00:00 +0000 http://www.revue-texto.net/index.php?id=4047